Maak van uw jaarverslag een communicatietroef

Een jaarverslag is voor grote bedrijven wettelijk verplicht. Ook overheden moeten verslag uitbrengen van hun activiteiten.

Uw jaarverslag: geen verplicht nummertje

Met het jaarverslag laat u zien waarom u het vertrouwen van uw stakeholders (aandeelhouders, klanten, leveranciers, personeel, buurtbewoners, …) verdient. U publiceert uw cijfers en een verslag van uw raad van bestuur. U geeft een beeld van het voorbije jaar en vertelt waar u als bedrijf voor staat en waar u in de toekomst naartoe wilt.

Een wettelijke verplichting of cijfers hoeven geen droge kost te betekenen. Uw lezer blijft gemakkelijker doorlezen als uw tekst vlot geschreven is in een taal die hij begrijpt. Vakjargon, technische termen en managementtaal laat u beter achterwege.

Uw jaarverslag: een boeiend jaarbeeld

Uw jaarverslag is een uitgelezen kans om uw bedrijf voor te stellen, te zeggen waar u voor staat en waar u voor gaat.

Maak het boeiend voor al uw doelgroepen. Uw aandeelhouders en investeerders zijn niet de enige lezers. Hou rekening met sollicitanten, pers, belangengroepen en uw eigen personeel. Vaak is uw jaarverslag het eerste contact met uw bedrijf. U wilt toch ook graag een goede eerste indruk maken?

Denk na wat in uw jaarverslag thuishoort. Schrap de ballast. Statuten, ethische codes, omschrijvingen van afdelingen, enzovoort moeten niet elk jaar op net dezelfde manier bladzijden vullen. Verwijs in dat geval naar uw website.

Presenteer cijfers en evoluties in een infographic. Vertel verhalen. Wissel informatie af met quotes of getuigenissen. Fris het geheel op met foto’s: niet van gebouwen en machines maar van mensen.

Uw jaarverslag: uw communicatietroef

De tijd en energie die u in uw jaarverslag steekt, mag u gerust hergebruiken. Een interview met manager X die het voorbije jaar een bijzonder resultaat haalde, plaatst u in aangepaste vorm in het bedrijfsmagazine. De infographics zet u op uw website en in uw bedrijfspresentatie. De foto’s plaatst u op Instagram. De quotes trekken de aandacht op Twitter. De media halen met uw jaarverslag? Niet evident, maar niet onmogelijk.

Kortom, laat uw schrijfster uw jaarverslag herschrijven zodat uw boodschap boeiend, vlot leesbaar, en duidelijk overkomt. En vraag uw schrijfster advies om van uw jaarverslag een écht communicatie-instrument te maken.

Vraag een offerte