+ 32 3 271 03 46
Huybrechtsstraat 31, 2140 Borgerhout

Hoe vindt u de juiste woorden voor uw website?

Hoe vindt u de juiste woorden voor uw website?

woorden

Met de juiste woorden straalt uw website uit waar uw zaak voor staat. U trekt de juiste klanten aan en prijkt bovenaan in Google. Maar hoe vindt u de juiste woorden?

Overtuig met uw inhoud

Nieuwe klanten komen op uw website, omdat ze iets zoeken. Ze vieren een jubileum en zoeken een feestzaal, een fotograaf, bloemendecoratie, een nieuwe outfit, een origineel cadeau. De juiste informatie en sfeer, de juiste woorden en beelden, uw persoonlijke verhaal en expertise trekken hen over de streep. Bestaande klanten komen iets kopen of willen een afspraak maken. U prikkelt hen met frisse ideeën, verrassende tips en spraakmakende voorbeelden.

Laat uw merk beleven

Uw website is uw online visitekaartje. Hij straalt perfect uit waar u en uw zaak voor staan. Daarom gebruikt u woorden die bij u passen. U vertelt een persoonlijk verhaal en laat zien wie u bent. U stemt de tone of voice af op uw doelpubliek, het imago en de waarden van uw zaak.

Breng uw tekst tot leven met beeldende adjectieven, actieve werkwoorden en spreektaal. Spreek de lezer aan en speel in op emoties en zintuigen. De bezoeker snuift de sfeer op van uw zaak. Hij laat zich langzaam onderuitzakken en geniet van de geur van ovenverse appelcake. Of presenteer uw no-nonsense digitale oplossing met rechttoe rechtaan infographics. Innovatief. Ernstig. Met een knipoog. Kunstzinnig. Met de juiste woorden ademt elke pagina van uw website de juiste sfeer uit.

Overtuig Google met de juiste woorden

Laat uw teksten niet alleen uw bezoekers overtuigen maar ook de zoekmachines. Die twee staan gelukkig niet los van elkaar. Google wil ook dat de bezoekers vinden wat ze zoeken. De kans is groot dat ze dan terechtkomen op een website met veel en terugkerende bezoekers, boordevol inhoudelijke, actuele informatie die vaak gedeeld wordt op sociale media.

Om hoog te scoren in Google moet u weten op welke zoekwoorden en groepen van zoekwoorden uw klanten zoeken. En waar u het verschil kunt maken. U zoekt woorden met een hoog zoekvolume en weinig concurrentie en die u waardevolle klanten opleveren. Vaak gaat het om dingen waarvoor klanten speciaal naar u komen. U blinkt erin uit en uw concurrenten niet.

Kies de juiste woorden

1.      Stel uw eigen lijst met zoekwoorden op

Denk eerst na wat op uw website moet komen? Wat zijn uw producten of diensten? Welke woorden gebruiken uw klanten, uw topverkopers, uw concurrenten, …? Zijn er synoniemen en varianten? Wat is uniek voor uw zaak? Welke combinaties zijn relevant? Vul uw zoekwoorden aan met woorden als online, aan huis, kopen, huren, herstellen, uw gemeente of regio, snel, goedkoop, advies, dames, heren, kinderen … Bedenk niet alleen woorden maar ook woordgroepen.

2.      Haal inspiratie uit Google

Vul uw zoekwoorden in het zoekveld van Google in en haal inspiratie uit de aanvullingen. Bekijk de gerelateerde zoekresultaten onderaan de pagina. En zet de relevante zoekwoorden bij op uw lijst.

3.      Ga op zoek naar winnende zoekwoorden

U hebt nu een lange lijst met zoekwoorden en zoekwoordgroepen. Nu moet u bepalen welke zoekwoorden de beste zijn voor uw website. Dit zijn zoekwoorden die vaak gezocht worden, waarop weinig concurrentie is en die veel klanten opleveren.

Een handige gratis tool om die woorden te vinden en uw zoekwoordenlijst verder aan te vullen is Ubersuggest. In deze tool krijgt u voor het opgegeven zoekwoord een score voor het zoekvolume (vol), voor de concurrentie in de organische zoekresultaten (SD), de prijs en de concurrentie in de betaalde zoekresultaten (PD).

Kies de zoekwoorden met een lage concurrentie (SD) en een hoge prijs. Zoekwoorden met een hoge prijs leveren namelijk vaak meer verkoop op. Uit dit lijstje kiest u dan de zoekwoorden met een hoog volume.

4.      Bepaal basiswoorden en aanvullende woorden

Kies nu welke woorden de basiswoorden worden voor uw site of blog. Die woorden vermeldt u op de homepage en in de samenvatting van de homepage. Zo krijgen uw bezoekers onder de titel in Google relevante informatie over de inhoud van uw site. Deze basiswoorden vormen vaak de rubrieken van uw site. Per basiswoord bepaalt u ook aanvullende woorden die in de lopende tekst, een paragraaf (subtitel) of op een aparte pagina aan bod komen.

Optimaliseer uw teksten voor SEO

Nu heeft u de onderwerpen en de zoekwoorden van uw webpagina’s bepaald. In een volgende stap schaaft u uw teksten bij om hoger te scoren in Google. Maar let op. Google verleidt u niet door uw tekst vol te proppen met zoekwoorden. Als de inhoud niet interessant is, klikken de bezoekers meteen weg. En verwijst Google uw website naar de onderste regionen.

Zorg ervoor dat direct in het oog springt waar uw tekst over gaat. Zet uw zoekwoord in de url, de hoofdtitel, de eerste alinea (en samenvatting), een subtitel en hier en daar in de tekst. Breng een duidelijke structuur aan en schrijf vlot leesbare zinnen met eenvoudige woorden. Een lange tekst (500 tot 2500 woorden) haalt prima resultaten, zolang hij maar helder gestructureerd, informatief en boeiend is.

Deel via sociale media

Maak het uw bezoeker gemakkelijk om uw artikels te delen op sociale media en link zelf vanuit uw eigen sociale media. Link naar relevante informatie op uw eigen site en op andere sites.

Geef foto’s en filmpjes een naam

Kies foto’s uit die uw merk en stijl tot leven wekken en uw verhaal ondersteunen. Geef uw illustraties en filmpjes bestandsnamen en alt-tags waarin uw zoekwoorden zitten. Een titel of bijschrift kan ook. Zo verschijnen ook de afbeeldingen van uw site bovenaan in Google.

Klim stap na stap hoger in de ranking

De perfecte tekst schrijft u niet in een keer. Schrijf en herschrijf. Bekijk uw scores in Google Search Console. Bouw uw verhaal stap voor stap op. Verbeter uw WordPress-site met de plugin Yoast. Of schakel de hulp van Uw schrijfster in.

Zo klimt u steeds hoger in de ranking. En haalt u meer uit uw website.