+ 32 3 271 03 46
Huybrechtsstraat 31, 2140 Borgerhout

SEO schrijven: hoe doet u dat?

SEO schrijven: hoe doet u dat?

SEO staat voor search engine optimization. U schrijft dus voor een machine? Mooi niet.

U schrijft voor uw klanten. Die zoeken informatie op met Google. En dan wilt u natuurlijk dat die klanten vinden wat ze zoeken op uw website.
Daarom plaatst u op uw website informatie, tips, … die relevant zijn voor uw klant.

Zo bereikt u twee doelstellingen in een klap:

  • de site staat bovenaan de zoekresultaten in Google
  • de informatie op de site is relevant

Tips voor SEO met inhoud

1. Schrijf voor mensen

Vraag u af wat uw klant op uw site zoekt. Welke antwoorden kunt u bieden op zijn vragen? Analyseer het verkeer op uw site. Welke zoektermen gebruikt uw bezoeker? Welke pagina’s zijn populair (meest en langst bezocht)?
Eens u dat weet, schrijft u ook zo. U gebruikt de taal en het jargon van uw doelgroep, niet die van uzelf. Focus op wat uw bezoeker zoekt. Spreekt u over studietoelage en nalatenschap. Zorg dan dat Google ook naar u verwijst voor studiebeurs of erfenis. Geef vlotte en duidelijke informatie en maak van de veelgebruikte zoektermen uw kernwoorden. Zorg ervoor dat die kernwoorden meermaals in de tekst verschijnen. Overdrijf daarbij niet, want dan beschouwen zoekmachines uw inhoud als misleidend.

2. Schrijf uw pagina’s rond een kernwoord

Probeer de kernwoorden in uw paginatitel te gebruiken. Plaats ze vooraan in uw titel, houd het kort, krachtig en leesbaar en zorg dat de titel de inhoud dekt. Zo scoort u niet alleen bij de zoekmachines maar ook bij de mensen die uw pagina bezoeken.

3. Schrijf scanbaar

Mensen lezen anders op het scherm dan op papier. Net als Google scannen ze teksten op het scherm.

  • Zet daarom het belangrijkste in de eerste alinea
  • Gebruik tussentitels (H1 en H2)
  • Schrijf korte alinea’s en eenvoudige zinnen
  • Maak lijstjes

4. Schrijf verstaanbare metadescriptions

Metadescriptions zijn de introteksten die u net onder de titel in de zoekresultaten van Google vindt. Ze vertellen niet alleen aan Google waarover uw pagina gaat. Ze moeten in de eerste plaats uw klanten en bezoekers overtuigen dat de informatie op uw site interessant is.

5. Schrijf slimme en leesbare url’s

Mensen klikken makkelijker op een url die een idee geeft over de inhoud. Bovendien kunt u ook in de url uw kernwoorden herhalen.

SEO is meer dan relevante inhoud

Tot slot is SEO meer dan goed geschreven inhoud. Pagespeed, broncode, interne en inkomende links, alttags enzovoort zijn ook belangrijk. In een volgende blogpost ga ik dieper in op SEO en usability.