Vragen? Bel me op + 32 3 271 03 46
Huybrechtsstraat 31, 2140 Borgerhout

Een toegankelijke website en scoren in SEO

Een toegankelijke website en scoren in SEO

SEO toegankelijkheid

Voor de overheid is een toegankelijke website terecht de norm. Maar wist u dat met de regels voor een toegankelijke website uw site automatisch beter scoort in zoekmachines?

Op een toegankelijke website krijgen alle bezoekers, met of zonder handicap, toegang tot alle informatie en alle functies. Bezoekers met een handicap gebruiken technische hulpmiddelen om de tekst in de code van uw website te vertalen en te structureren in braille, in spraak, enzovoort.

Google is blind

Google screent de code van uw site om te achterhalen waarover uw site gaat, wat belangrijk is en hoe de informatie is gestructureerd. Afbeeldingen, filmpjes, geluidsfragmenten, Flash, Javascript, kleurcodes, … kan Google niet interpreteren. Toegankelijke webpagina’s maken deze informatie duidelijk voor iedereen en ook voor zoekmachines.

10 tips voor toegankelijkheid en SEO

1.Alles draait om inhoud

Voor u, voor uw bezoeker en voor zoekmachines gaat het om de inhoud. Maak die inhoud duidelijk:

        • in een unieke beschrijvende paginatitel
        • met een paginabeschrijving
        • in de inleidende tekst
        • met tussenkoppen

2.Beschrijf beeld en geluid in tekst

Zoekmachines begrijpen en interpreteren geen afbeeldingen, video- en audiofragmenten. Ze lezen geen tekst in een afbeelding. Gebruik zeker geen afbeeldingen voor een call-to-action-knop, om een menu of informatie weer te geven, enzovoort. Beschrijf met een ‘alt’ of ’longdesc’ attribuut wat het beeld weergeeft.

Zoekmachines zijn doof voor audio- en videofragmenten. Voeg daarom een omschrijving toe op de pagina. Of voorzie een extra pagina om de inhoud tekstueel weer te geven.

3.Maak tekstuele links

Linkteksten maken het doel van de link duidelijk. Ze vertellen de bezoeker en zoekmachines welke inhoud op de pagina staat waar de link naartoe gaat.

4.Zorg voor correcte broncode

Valide broncode helpt zoekmachines en hulpmiddelen om de pagina correct te interpreteren.

5.Schrijf scanbaar

Hiërarchisch gestructureerde koppen (H1, H2, …) helpen screenreaders om de pagina te structureren. Google gebruikt deze informatie om de structuur en de inhoud te achterhalen. Vergeet dus niet om uw kernwoorden in de koppen te zetten.

6.Schrijf leesbare url’s

Bezoekers klikken makkelijker op een url die een idee geeft over de inhoud. Bovendien kunt u in de url uw kernwoorden herhalen. Zo hebben zoekmachines minder moeite om uw pagina te indexeren. Vermijd het gebruik van sessies.

7.Identificeer uw taal

Voor programma’s die tekst voorlezen is het belangrijk dat ze dat in de juiste taal doen. Een Nederlandse tekst voorgelezen met een Engelstalige tongval is grappig maar vooral onverstaanbaar. Voor zoekmachines helpt de taal om de site geografisch te plaatsen.

8.Gebruik klare taal

Een toegankelijke website is geschreven in eenvoudige en klare taal. Als u eenvoudige woorden en kernwoorden gebruikt, is de kans groter dat uw bezoekers deze zoektermen gebruiken en via een zoekmachine uw site bereiken.

9.Vermijd scripts

Sommige apparatuur en browsers schakelen scripts uit. Ook zoekmachines hebben ze niet graag. Zorg er dus voor dat uw website zonder deze scripts even goed werkt.

10.Controleer

Check tot slot hoe uw website eruit ziet op basis van de tekstuele informatie. Enkele mogelijkheden:

        • Google cache (text version)
        • ‘Fetch as Google’ in Google Webmaster Tools
        • in een tekstuele browser zoals Lynx

Toegankelijkheidsregels

De standaard voor webtoegankelijkheid is ontwikkeld door het World Wide Web Consortium (W3C). Hij vormt de basis voor het Anysurfer label in België en de webrichtlijnen in Nederland. De Vlaamse overheidsdiensten moeten het label opnemen in elke opdracht voor een website. De Europese Unie werkt aan een richtlijn gebaseerd op de W3C standaard die verplicht wordt voor bepaalde overheidswebsites.